Znaczenie vs szczegóły - co wybierze dziecko z autyzmem?

2013-10-17
poprzednia strona

Chcesz otrzymywać informacje o najnowszych artykułach? Zapisz się na newsletter!

W eksperymencie badającym przetwarzanie informacji wzrokowych sprawdzano, czy wysoko funkcjonujące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będą bardziej skłonne dopasowywać obrazki pod względem ich znaczenia, czy zawartych w nich szczegółów.

Przed dziećmi postawiono dwa zadania. W pierwszym poproszono je o wybranie, który z dwóch obrazków pasuje do przykładowego. Wszystkie obrazki skonstruowane były z małych elementów (np. kółek), a dopasowanie pod ich względem uznawano za preferencję szczegółów. Jeśli dziecko ignorowało te elementy, a skupiało się na tym, co przedstawia cały obrazek (np. łódka), traktowano to jako preferencję znaczenia.

obrazki wykorzystane w zadaniu pierwszym

W drugim zadaniu dzieci konstruowały obiekty, dopasowując jeden z dwóch pomalowanych klocków do przykładowego. Preferencja szczegółów w tym wypadku oznaczała, że dzieci zwracały uwagę na to, aby krawędzie obiektów namalowanych na obrazkach były idealnie dopasowane, nawet jeśli w ten sposób całość nie miała sensu. Dzieci, dla których ważniejsze było znaczenie, nie przykładały wagi do dopasowania krawędzi.

obrazki wykorzystane w zadaniu drugim

Rezultaty nie zaskoczyły badaczy - dzieci z zaburzeniami znacznie częściej niż grupa kontrolna koncentrowały się na szczegółach. Dużo większą wagę przypisują oni jednak wynikom uzyskanym dzięki zmienianiu instrukcji.

Wszyscy uczestnicy byli w stanie rozwiązać zadania na oba sposoby, w zależności od tego, jak sformułowane było kierowane do nich polecenie. Ponadto poproszenie dzieci o nazwanie obiektów przed przystąpieniem do dopasowywania zmniejszało tendencję do skupiania się na szczegółach, nakierowując je na rozwiązanie oparte na znaczeniu.

Może to oznaczać, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie cechują się ogólnymi deficytami w przetwarzaniu informacji, a raczej spontanicznie przyjmują styl odmienny niż dzieci typowo rozwijające się.

Autilius Wspólna Uwaga

Na podstawie: Müller, Christoph M., and Susanne Nussbeck. "Do children with autism spectrum disorders prefer to match pictures based on their physical details or their meaning?." Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities 1.3 (2008): 140-155.

W eksperymencie badającym przetwarzanie informacji wzrokowych sprawdzano, czy wysoko funkcjonujące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będą bardziej skłonne dopasowywać obrazki pod względem ich znaczenia, czy zawartych w nich szczegółów.